Paljon on ollut otsikoissa, että myyntityön määrä vähenee kun se “sähköistyy”. Myyjiä tarvitaan tulevaisuudessa siis vähemmän. Jo nyt osaava myyntitaito on heikentynyt, eikä sitä ole korvannut mikään sovellus tai nettisivusto – vielä. Myyntitaito on “populisoitunut” tai sitä vaan ei enää osata tehdä kun maailma ympärillä on “sähköistynyt”. Kirjoituksellani en tarkoita tuotteiden myyntiä, vaan enemmänkin palveluiden ja asioiden myyntiä.

Hyvään johtamiseen kuuluu myös hyvän myyntitaidon osaaminen. Meistä jokainen “myy” aina joskus jotain, on se ajatus, idea tai jotain muuta aineetonta. Uusien asioiden ja ajatusten myyminen kohderyhmälle oikealla tavalla tulee olla hyvän johtamisen perusta, viestin pitää mennä perille. Huonoa myyntitaitoa on nähty viime aikoina korkealla tasolla, jossa viesti ei ole mennyt perille tai jossa myydään “ei oota”.

Liikenneuudistuksen viesti ei mennyt perille

Bernerin selvitys liikenneuudistuksesta oli mielestäni pohjanoteeraus viestin epäonnistuneesta perille menemisestä kansalle . Faktaa on, että autovero on liian suuri, bensan hinta on liian korkea ja tiet ovat huonossa kunnossa eli “pitäs tehrä jottain”.

No, miten se kansalle myytiin? Todella epäselvästi. Ilmoitettiin, että tulee voimaan vuoden 2018 alusta. Tulee uusi liikenneyhtiö, joka omistaa tiet (sen 17% tieverkosta). Yhtiön omistaa 65% valtio ja 35% maakunnat. Miksi, no siksi että päästöjä pitää alentaa autokantaa uudistamalla, korjausvelkaa on miljardi, johon rahat tulee uudesta yhtiöstä. Isona plussana bensan hinta laskee ja autovero poistuu. Kaiken tämän tilalle tulee asiakasmaksu + asiakasmaksun alv. Kaikki tämä helposti laskettavissa omakohtaisesti Trafin verkkosivuilla.

Viesti ei mennyt perille. Ei kerrottu miten jo maksettu autovero autoilijalle kompensoidaan? Eli autokauppa hiljeni. Annettiin “ymmärtää” että autoista kerätty 8 miljardia vuodessa menee nyt sitten tieverkon ylläpitoon. Eipäs mene, menee vain se asiakasmaksun verran vuodessa, josta vielä se alv menee valtion muihin menoihin. Polttoaineveroina kerätty maksu ei mene tieverkon ylläpitoon, vaan sillä maksetaan edelleenkin muita menoja. Ei kerrottu mitä ne operaattorit sitten tulevaisuudessa tarjoavat, mutta se kuitenkin loisi uusia palveluja (maksullisia) ja uutta työtä, mikä tietysti on hyvä. Mutta mitä se tarkoittaa autonomistajalle tulevaisuudessa, vielä isompia maksujako? Ja vielä, että tuosta asiakasmaksustakin menisi tietty osa rahasta pelkkään uuden yrityksen hallintoonkin, mitä sitten jää tieverkon pitämiseen, kun voittoakin olisi taottava.

Tavallista kansalaista pidettiin siis ihan hölmönä, jolle ei paljon tartte selitellä tai myydä. Mie vien ja sie vikiset. Mutta kun kansa älähti, sanottiinkin että tämähän oli vasta selvitys. Nyt vasta keskustellaan ja sovitaan – sitten joskus. Sen tiedän, että kun politikot keskustelee niin sopimiseen menee tovi jos toinenkin eli vuosia. No, nyt se selvitys on kuitenkin kuopattu.

Yhtä paljon olisi melkein kannattanut laittaa energiaa selvityksen myyntitaitoon meille kansalaisille, kuin itse selvityksen tekemiseenkin. Kunnon perustelut, kompensaatiot, plussat ja miinukset ja selkeät esimerkit “operaattoreiden” mahdollisista tulevista palveluista ja sen kustannusvaikutuksista. Olisi ollut helpompi niellä ja pureskella koko selvitys ja ehkä hyväksyäkin se.

Trump myy ei oota

Yhdysvaltain presidentti Trump myi kansalle itseään koko vaalikiertueen aikana lupaamalla pelkkää hyvää – kaikille. Hän myi siis kansalaisille unelmia, joita ei voi loppujen lopuksi edes suurimmaksi osaksi toteuttaa. Pettymys on kova kun realiteetti iskee. Osaltaan se on jo iskenyt.

Trumpilla on siis hyvät myyntitaidot, näinkö luulet? Valittiinhan hänet presidentiksi, mikä oli kaiken sen myyntipuheen tarkoituskin. Hyvä myyntitaito tarkoittaa sitä, että pitää lupauksensa siitä mitä myy, seisoo sen takana. Se perustuu arvoihin ja luottamukseen. Ei niin, että kun “tuote” on ostettu ja se havaitaan jossain vaiheessa täydeksi sudeksi, alkaa muiden haukkuminen ja panettelu – syy onkin ihan muussa kuin omassa “tuotteessa”. Esimerkkejä tästä on näkynyt edelleen jo Trumpin ensimmäisinä päivinä presidenttinä. Jatkuuko sama seuraavat neljä vuotta?

Ajetaan asioita, ei luvata että ne muuttuu

Euroopan populistipuolueilla on sama ongelma, kuten täällä meillä. Pidetään kovaa ääntä asioista, jotka koskettavat suurta osaa kansalaisia ja luvataan vain hyvää, selkeää muutosta – takuuvarmasti. Pettymys on kova, kun huomataan että “ei me voidakaan yksin päättää asioista demokratiassa” ja äänestäjille annetut lupaukset ovat jääneet osaksi täysin tyhjiksi, varsinkin ne jotka merkitsivät.

Minulle meidän yhteisistä rahoista ja asioista päättävät ihmiset (kunnan- ja kaupunginvaltuustoissa, eduskunnassa, hallituksessa) ovat johtajia, joilla tulisi olla korkeat ja rehelliset arvot ajaa asioitamme ja päättää niistä meidän hyväksi. He ovat valittuja johtajia, joiden pitää omata hyvät ja rehelliset myyntitaidot viestin esittämisessä selkeästi ja ymmärrettävästi. Pitämällä lupaukset ja tekemällä sen eteen yhteistyötä muiden kanssa. Tyhjien lupausten antaminen on pahimman laatuista kansalaisten pettämistä. Demokratiassa joskus voittaa ja joskus häviää.

Yritysten myyntitaidot ovat arvopohjiltaan ja lupauksiltaan sellaisia kuin niiden tuleekin olla, siitä kuluttajat pitävät hyvin huolen. Poikkeuksiakin varmasti on.

On vaikeaa myydä “pilvilinnoja” eli asioita, ideoita, ajatuksia, mutta senkin osaaminen ja viestin perille saattaminen on vain tehtävä hyvin ja siksi hyvä myyntitaito on ehdottomasti johtajan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.

 

 

 

P.S. päivitys edelliseen kirjoitukseeni. Kuten arvasin, päätös asiasta tuli neljän päivän päästä postitse. Sähköinen asiointi oli tehty vain puolivalmiiksi.

  • 301
  • 0